mei
2020
Voorgaande weken deelden we dagelijks korte buitenopdrachten met jullie om de weektaken voor thuiswerkende kinderen mee aan te vullen. Het werd een groot succes! Zowel ouders als leerkrachten maakten er massaal gebruik van en we ontvingen veel leuke reacties. Omdat thuiswerken nog steeds aan de orde is hebben we daarom nieuwe natuuropdrachten gemaakt. Nu in de vorm van wat grotere opdrachten, waar kinderen zich in vast kunnen bijten. Ook voegden we een onderzoekscomponent toe. De opdrachten zijn zo bedacht dat ze alleen afgerond kunnen worden als kinderen in contact zijn met elkaar (of dat nu fysiek is of nog even niet) en kunnen gemakkelijk aangepast worden aan de leeftijd en het niveau van de eigen groep.
We zijn erg benieuwd of onze nieuwe opdrachten net zo goed zullen bevallen en vinden het erg leuk om feedback te krijgen, dus deel gerust je ervaringen met ons via info@natuurcentrumarnhem.nl!
De opdrachten zijn onderdeel van de leskist Even d’r Uit! die Natuurcentrum Arnhem ontwikkelde voor basisscholen. Met de 100+ opdrachtkaarten uit de leskist kunnen leerkrachten lekker snel en eenvoudig een uitdagende buitenles geven. Meer weten over Even d’r Uit? Klik dan hier.
1. Speurtocht
Zet een speurtocht uit voor een ander kind in je klas. De speurtocht kan worden uitgezet in de wijk, maar misschien ook wel in het park bij jou in de buurt. De kinderen bedenken zelf hoe de speurtocht eruit ziet.: een fotospeurtocht, aanwijzingen, met een kompas, met pijlen…
Het leukst is als de speurtocht raadsels en vragen heeft die opgelost moeten worden.2. Bloemen drogen
Zoek een mooie plant of bloem. Met behulp van de app Plantnet zoek je uit welke bloem/plant dit is. Pluk één blad of bloem. Laat deze drogen tussen een boek of onder iets zwaars. Dit kan best een paar dagen duren.
Als de bloem gedroogd is, plak je deze op een A4-blad. Zoek er informatie en weetjes bij en schrijf ze erbij.
Alle gedroogde bloemen/planten worden op school verzameld. Maak er een tentoonstelling mee.3. Zaden planten
Zorg voor zaden voor elk kind. Dit kan tuinkers zijn, maar ook een mooi bloemenmengse
l. De kinderen zaaien het thuis in een bloempot, bloembak of in de tuin. Ze houden een dagboek bij en beschrijven de komende weken per dag wat er gebeurt. Hoe snel groeien de zaden? Wanneer komen er bloemen? Welke insecten komen er op af?
Je kunt ook afspreken, dat de kinderen elke week op een vast moment er een foto van maken. Gegevens kunnen verwerkt worden in grafieken en vergeleken met andere kinderen. Zijn er conclusies te trekken?4. Een vierkante meter in je tuin/balkon
Kinderen onderzoeken een vierkante meter in hun tuin en
noteren en beschrijven alles wat ze daar vinden. Alle kinderen delen hun bevindingen. Er wordt per klas een tabel gemaakt welke planten er het meest te vinden zijn en welke het minst. Tabellen kunnen in allerlei vormen gemaakt worden (en evt. omgerekend worden naar procenten).
Misschien doen ze per straat/wijk ontdekkingen over welke planten er het meest/minst groeien. Deel de uitkomsten gerust met ons.5. Avocadopitproject
Poot een avocadopit en maak er een onderzoek van. Houd dagelijks de groei bij in een dagboekje. Zorg ervoor dat kinderen de pit onder verschillende omstandigheden laten groeien: in de zon, in de schaduw, in de aarde, in potgrond, in zand, met veel water, met weinig water.
Vergelijk de resultaten en ontdek wat de beste omstandigheden voor een avocadopit zijn om te ontwikkelen.
Enne… van de avocado kan je heerlijke guacamole maken… Deel een lekker recept met je klas hiervoor. Zonde om het vruchtvlees weg te gooien tenslotte.6. Erik of het klein insectenboek, maar dan anders
Schrijf met de hele klas een verhaal: De klas en het klein insectenboek.
Het verhaal begint bij de leerkracht in de tuin. Kies een insect dat je in de buurt van jouw tuin/balkon ziet. Deze vliegt en ervaart van alles in de nu bijna lege straten. Wat is er anders dan voorheen voor dit insect? Is het beter of niet? Wie komt hij wel/niet tegen. Beschrijf het en laat het insect doorvliegen naar het volgende huis van één van de kinderen in de klas.
Dit kind schrijft het verhaal verder. Aan het einde sluit de leerkacht het verhaal af en wordt het gedeeld met de klas. Is er iemand die er leuke illustraties bij kan maken?7. Het geluid van…
Kinderen nemen een natuurgeluid op met hun telefoon en sturen dit naar het volgende kind. Dit kind moet raden wat het is. Het volgende kind stuurt dit geluid en een nieuw geluid door naar de volgende. Zo wordt de reeks
steeds langer.
Handige kinderen kunnen de geluiden vast aan elkaar koppelen. Misschien kunnen ze er zelfs wel een muziekstuk mee maken: Arnhemse natuurgeluiden! We horen heel graag wat kinderen ervan maken. Deel het gerust met ons!8. Zwerfafval rapen
Ga erop uit in de wijk om zwerfafval op te rapen. Trek handschoenen aan en neem een vuilniszak mee. Houd bij wat het meest gevonden wordt, wat het kleinste zwerfafvaldingetje is en de grootste, het meest gekke… In de klas hangt een lijst waarop kinderen dit bij kunnen houden.
Heel veel buitenplezier samen!